תיקון רהיטים עתיקים

איתור והערכה של רהיטים עתיקים הוא מקצוע רציני שמשיק גם למקצוע של תיקון רהיטים עתיקים ושחזור שלהם. בסך הכל, האינטרס שלהם זהה – למצוא רהיטים עתיקים באמת ולהחזיר אותם למצב שמיש וראוי למכירה. אין אחד שלא היה רוצה למצוא אוצרות כאלה במחסן כלשהו בביתו ולהרוויח עליו או לפחות ליהנות מהמראה העתיק המשופץ שלו, לאחר שיישלח לתיקון. עם זאת, למרות שלרבים מאתנו יש לפחות רהיט ישן אחד שאפשר לשפץ וליהנות מהמראה המחודש שלו, יש לזכור שיש בכל זאת הבדל בין רהיט ישן לבין רהיט עתיק, ואם אינכם יודעים מהו ההבדל ביניהם עדיף להיעזר במומחים כדי לבדוק זאת ליתר ביטחון. בכל מקרה, ריהוט עתיק חייב לעבור בדיקת מצב ראשונית. שיפוץ רהיטים ותיקונם נועדו לא רק בכדי לתקן בעיות בעץ ובריפוד אלא גם כדי לחדש צבע, ובעיקר לשמר את מצבו ולהגן עליו מפני פגעי הזמן, מזיקים ומזג האוויר.

איך יודעים שמצאתם רהיט עתיק?

רהיט עתיק נחשב לרהיט שהוא בן המאה ה-19 לפחות, כאשר גם רהיטים מתחילת המאה ה-20 ומתקופות ספציפיות במאה ה-20 שבהן ייצרו רהיטים ייחודיים בעלי חתימת אמן מוכר יש ערך של רהיט עתיק. הרהיטים האלה נמצאים בבתים פרטיים, במחסנים ישנים, בחנויות שמתמחות בעתיקות, בנגריות שמתמחות בריהוט עתיק ובמחסני מכירה מיוחדים של ריהוט עתיק מכל העולם. יש כאלה שיוצאים לסיורי מציאות כאלה אחת לכמה זמן כדי לאתר אותם ואז כמעט תמיד חייבים לשלוח לתיקון הריהוט ושיפוצו, כדי להחזיר אותו למצב טוב. רק מי שבאמת מומחה בזיהוי ריהוט עתיק אמיתי יוכל לזהות אותם. כל השאר יצטרכו פשוט לנחש או ליהנות מהמראה העתיק ולקוות לטוב, לאחר הבאתו להערכת שווי של הרהיט אל מומחים. עוד אינדיקציה לכך שהרהיטים עתיקים הוא מכירה שלהם בבית מכירות מתמחה ואמין. רהיטים עתיקים שכבר תוקנו יוצעו למכירה במחירם המלא, כאשר רהיטים ישנים לא יקבלו תג מחיר יקר.

מהו תיקון רהיטים עתיקים?

תיקון רהיטים עתיקים נקרא רסטורציה של רהיטים, משום שהמטרה היא לשחזר את הרהיט כפי שנראה במקור, במאות הקודמות שבהן ייצרו אותו. עם זאת, יש גם טרנדים מתחלפים שמשפיעים על הבחירה במראה הרהיט העתיק שמועדף על הבעלים, כמו צביעה במראה מסוים, או חיפוי מט או חיפוי לכה. לא כל מי שמתקן או משפץ רהיט עתיק עושה זאת בהתאם לנתוני הרהיט המקוריים, המבנה שלו והבד המקורי. במקרים רבים אין ברירה אלא להחליף בדי ריפוד לחלוטין, למשל, וברור שאי אפשר למצוא את אותו בד מקורי. במקרים אחרים מחליטים להוסיף גם קפיצים או מנגנון פנימי חדשני ונוח יותר, אם זה בכיסאות ובמערכות ישיבה ואם זה בריהוט אחר כמו מכתבות וארונות. זה נעשה גם כדי שיהיה קל ונוח יותר להשתמש בהם וגם כדי שהם יהיו בטיחותיים. עם זאת, המגמה העיקרית היא לא לשנות בצורה דרסטית את המבנה של הרהיט אלא לשמר אותו ככל האפשר, גם משום ששיטת הבנייה של פעם הייתה אחרת ועשתה שימוש בפחות מסמרים ודבקים ויותר בשיטות ניסור מחברים שמשתלבים זה בזה. זה, אגב, אחד המאפיינים המובהקים של ריהוט עתיק שמקל על זיהויו. ככל שיש בו יותר שיטות בנייה מודרניות כך יש סיכוי שהוא מזויף.

רוצה לקבל מידע נוסף על קורס זה? נא להשאיר פרטים וניצור קשר בהקדם!

איך מתקנים ומשפצים רהיט חדש?

  • הערכת שווי ומצב – לוקחים את הרהיט למומחה לשיפוץ כדי להעריך את שוויו ואת מצבו. לפעמים לרהיט אין ערך כספי רב אלא ערך רגשי או אסתטי וזה מה שיניע אתכם לעבוד עליו. עם זאת, קחו בחשבון את היקף ההשקעה. רהיט עתיק מאוד חייב לעבור שיפוץ על ידי מומחים לדבר.
  • גישה נכונה לשיפוץ – מצד אחד, רהיט נוצר על ידי אומן מוערך ולכן היחס אליו חייב להיות כזה שישמר כמה שיותר ממנו בהתאם לכוונת היוצר. מצד שני, התאמות למאה ה-21 חייבות להיות במידה מסוימת. יש להחליט יחד עם בעל המקצוע מה בדיוק לשמר ומה לשנות ברהיט.
  • התאמת חומרים וכלים לסוג הרהיט והתיקון הנדרש – בעבר היו נהוגים חיבורים שונים לרהיטים במקום המסמרים, הברגים והדבקים המודרניים שבהם משתמשים היום. נגר מומחה יתאר בדיוק את כל השיטות שלפיהן נבנה הרהיט, יחפש חומרים זהים ככל האפשר וישתמש בשיטות שיפוץ ושחזור שישלימו את המראה וישמרו עליו. הדבק והעץ חייבים להיות מאותו סוג, למשל, ובדרך כלל יקפידו גם על חומרי גימור זהים.
  • רסטורציה יכולה לשפר מראה – בשלב זה, כאשר כבר יודעים בדיוק מהי מידת הנזק ומהו היקף העבודה הנדרשת, אפשר להציע לבעל הרהיט את השיפוץ והתיקונים המקצועיים ביותר, עם הקשבה לצורכי הלקוח והבקשות המיוחדות שלו, כמו החלפת מנגנון נעילה ישן במנגנון מודרני יותר, או החלפת בד ריפוד.

מעוניין ללמוד עוד בקורס נגרות? צור קשר עכשיו!